Trekking en relaxen in Noord Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van richardenmargriet - WaarBenJij.nu Trekking en relaxen in Noord Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van richardenmargriet - WaarBenJij.nu

Trekking en relaxen in Noord Laos

Door: richardenmargriet

11 December 2011 | Laos, Luang Prabang

Hi Allemaal! Iedereen goed verwend door Sinterklaas? Wij hebben hem ook mogen ontvangen, helaas hebben we m ook weer in een klein dorpje achter moeten laten (sorry dana, nu heeft de sneeuwman weer iets meer ruimte..) In onze slippers hebben we niets gevonden, wel hebben wel een mooie rijm gekregen. Bedankt turbo brabo & fam!!
Jullie hebben weer even moeten wachten op de foto's en een volgend verslag..
Van onze nieuwe strategie is namelijk nog niet veel terecht gekomen: vooruit werken in het kladblok en zodra we weer internet voorhanden hebben 'sleur en pleur'.
Deze strategie gaat vaak samen met een versnapering, nu de cola wiskey (Lao wiskey weinig voor weinig zeg maar..). Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.
We zullen bij de 2 daagse jungle trekking in Luang Nam Tha beginnen, aangezien we nu al weer 3 dagen in Luang Prabang zitten zullen we de route die we gevolgd hebben nog even vermelden (speciaal voor ons Ils)
De eerste trekkingsdag was weer afzien, na nog geen 5 min warmgelopen te hebben mochten we weer steil de berg op. Dit keer hadden we zelfs 3 gidsen bij ons.
Een jonge gids (sprak wat engels) en nog 2 locals (spraken hun eigen kamu taal, geen lao). Onze gids kwam oorspronkelijk ook uit zo'n dorp. Gids was lachen, leuke gast. We lopen voornamelijk door dichtbegroeide jungle, weinig uitkijkpunten maar we zien veel verschillende soorten begroeiing. We proeven weer veel bloemen, planten en bladeren.
De gids was de dag ervoor met z'n scooter onderuit gegaan, hij was 'aangereden' door een hond. En wat had die prutser nu gedaan, hij had een medicijncapsule opengemaakt en de inhoud ervan op z'n wond
gesmeerd. Zag er niet uit, heel die wond vol met van die vage gele spikkels. Onze jungleman (zo noemt ie zichzelf) wist ons van alles over de geneeskrachtige werking van alle planten en kruiden te vertellen
maar vroeg toch aan ons of we niet iets voor m hadden. We hebben hem reuzeblij gemaakt met onze jodium, Rich mocht de ehbo'er uithangen. Voor na het eten vanavond beloven we hem een paracetamolleke. Hoe kan je een mens gelukkig maken :) Tijdens de lunch maken we meteen kennis met de eetstijl van de laotianen. We eten sticky rice met nog 3 verschillende gerechten in bakken. Het is de bedoeling dat je van die rijst balletjes draait en die met een gerecht of kaal opeet. Alles doe je met je handen, we graaien dus met z'n allen in dezelfde bakken. Boeren, smakken, slurpen, spugen en neus schoonblazen toegestaan. Dit belooft wat voor het avondeten.. We vervolgen onze weg al slipperend en glijdend naar benenden, gelukkig gaat de gids ook een paar keer onderuit. We horen de local iets tegen de gids zeggen gevolgd door een run, run quickly. We volgen braaf, het blijkt een reuze bij/wesp te zijn (asian giant hornet). Ze zijn er flink bang van, de gids was er eens door gestoken: er was een stuk huid weg en hij was 3 dagen ziek. Dat beest was echt gaaf om te zien, net alsof er een apache voorbij komt vliegen. Na totaal ongeveer 6 uur gehiked te hebben komen we op de campground bij de waterval aan, een supermooie plek! We frissen ons in de waterval op en de 3 gidsen gaan ons eten klaarmaken. Op het menu: soep, geroosterde bloemen, kip met jonge pompoen en kip met snijbonen. Alles inderdaad weer met de handen, de soep mogen we gelukkig allemaal uit dezelfde bak lepelen. Onze gids zegt ons, als je de kippenbotjes niet lekker vindt mag je ze wel uitspugen hoor. Haha! vervolgens zwaait ie met
een afgestorven grijs/zwart kippenvoetje voor Margriet d'r neus of zij hem graag wil hebben?! Deze lekkernij gunnen we onze gids. Ze eten werkelijk heel de kip op!! Het is vroeg donker en al snel maken we
een kampvuur, 1 gids is al naar bed. De 2 andere maken een speer en gaan op paddenjacht om ze later te roosteren. Daar zitten we dan met z'n 2 midden in de jungle, proberen het vuur aan te houden. De nachtdieren maken een onwijs lawaai, we hadden onze oordopjes mee moeten nemen.. We hebben beroerd geslapen maar na een flink ontbijt (weer rijst) kunnen we er tegenaan. De 2e dag is een stuk
makkelijker, we lopen over de bergkammen door de mountain ricefields en de rubber tree plantages. Super uitzichten!!
Onze volgende bestemming is Nong Khiaw. Na een avontuur met de winnaar van de worst driver ever competitie komen we er misselijk aan. Z'n vrouw en kind hebben heel de rit lopen spugen, Margriet leeft op d'r primatourtjes.. Nong Khiaw is echt super, heerlijk rustig en geweldig mooi. We trekken met een zwitsers stel op die we in de bus ontmoet hebben. De volgende dag gaan wij door naar het plaatsje Muang Ngoi Neua. Je kan er alleen met de boot komen, er zijn dus geen auto's en scooters. Wat een rust! Er is elektriciteit van 18 tot 22 uur en we moeten het met een koude douche doen. Deze plek is echt geweldig, al zitten de locals die niets met toeristen te maken hebben niet echt op je te wachten.. We zijn er een paar dagen blijven hangen. Mooie wandelingen gemaakt, grotten bezocht en weer een nieuwe australische vriend erbij. Dan volgt een onwijs mooie boottocht van 6 uur over de Nam Ou en Mekong naar Luang Prabang. We komen er zeiknat en met een houten reet aan. Vergeleken met het noorden waar we vandaan komen is dit ontzettend toeristisch en veel duurder. We gaan een stuk sneller door onze centen heen, hotel waar we nu verblijven is 12 euries waar we het normaal met 3 tot 5 doen. Ok we zitten nu dan ook wel een stuk luxer :) Vandaag naar de Kuang Si waterfalls geweest, echt de moeite waard! Wat leuk is is dat je naar de top kunt hiken en op de rand van de waterval kan staan voordat hij 70 m naar beneden klettert. Morgen gaan we door naar Phonsavan, op zoek naar de plain of jars..

• 11 December 2011 - 16:53

Cobi En Bertus:

Zojuist jullie verslag gelezen, jullie zijn wel avonturiers zeg .Nog niet ziek geweest van al dat vreemde eten? Hebben jullie ook padden gegeten. Leuk dat je met andere reizigers in contact komt.We hebben weer genoten van het verslag.
    Meriam Ruitenberg zit voor een jaar in Cambodja in de hoofdstad, komen jullie daar ook nog? Volgens Arie zou ze het heel leuk vinden, als jullie ze daar bezoeken . Ik zal dan proberen achter het adres te komen.
    Fantastisch hoor en geniet van iedere
    dag.Mooie foto's hoor ,Richard zit je in een stoombad?
    groetjes Pa en Ma en een dikke knuffel
    xxxxx

• 12 December 2011 - 11:46

Jeanne & René:

Jée, wát 'n foto's! Mooi hoor, prachtig wat jullie 'ammel' zien en meemaken! Geniet er van!
    Groetjes en blijf héel,
    Jeanne en René.

• 12 December 2011 - 13:36

Kees En Rina:

Nu we sluiten ons maar weer bij de familie aan voor een reactie want wij weten als geen ander hoe leuk het is om wat terug te horen als je je best doet iedereen te laten meegenieten. Nou dat doen wi j hoor!!! wat zijn jullie bikkels zeg dit doen we jullie niet meer na hoor , dachten dat wij avonturiers waren maar bij jullie vergeleken zijn wij maar watjes!!. Geniet ze, we kijken al weer uit naar het vervolg van jullie avontuur!! Groetjes Kees en Rina

• 12 December 2011 - 18:29

Dirk:

Hallo,

Als ik jullie verhaal lees, lees ik dat jullie het goed naar je zijn hebben.
    Gaat de rijst nog niet vervelen?
    Mooi dat we jullie op deze manier kunnen blijven volgen.
    Groetjes uit een fris Giessen.

• 15 December 2011 - 12:58

Miranda:

Hey,

Wat een leuke verslagen! Jullie zijn zo te lezen echt aan het genieten! Gaaf hoor! Alleen dat eten...haha knap hoor dat je het allemaal probeert!

Hier alles rustig, onze kleine wil zich nog niet laten zien...

Veel plezier weer verder

X Maikel, Miranda en Stef

• 19 December 2011 - 07:15

Linda:

En hoe smaakt gewokte kikker nu?

• 20 December 2011 - 21:19

Marieke:

Ha Richard en Margriet,

Wat een ontzettend gave verhalen en foto's. Ben heel benieuwd naar jullie vervolg. Hierbij wil ik jullie vanuit het koude Nijmegen hele fijne kerst en alvast een leuk oud&nieuw feest wensen!! Geniet er van!

Xx

• 23 December 2011 - 11:52

Julienne:

Hallo Richard en Margriet

Heerlijk om te zien dat jullie het zo naar je zin hebben en op avontuur zijn.
    Geniet er maar van met volle teugen
    ook van het warme zonnetje want hier is het maar koud.
    Volgende week vertrek ik weer naar Oeganda, wellicht kunnen we elkaar eens treffen op waarbenjij.nu
    Joel vertrekt op dezelfde dag ook naar Azie en gaat zo'n zeven maanden reizen. Tot horens,