Van Pai via de Golden Triangle naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van richardenmargriet - WaarBenJij.nu Van Pai via de Golden Triangle naar Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van richardenmargriet - WaarBenJij.nu

Van Pai via de Golden Triangle naar Laos

Door: richardenmargriet

02 December 2011 | Laos, Vientiane

Uhh, Het is alweer even geleden ja....we krijgen al vragen...komt er nog wat. Allereerst iedereen weer bedankt voor de hele leuke reacties.
In het laatste verslag waren we vertrokken naar Pai. Rond 11:00 uur kwamen we met de tuk tuk aan op het busstation van Mae Hong Son. Helaas waren de bussen al volgeboekt tot half in de middag. Dat was even jammer zeg maar. Gelukkig was er nog plaats naast de chauffer in een minivan die om 12:00 vertrok, dus schreven we onze namen snel in op de lijst. Dankzij onze Speedy Gonzales waren we er binnen 2 uur en 15 min...enigszins wat misselijk door zijn gescheur met gierende banden door de bergen met steile hellingen.
Pai was wel relaxed. De lonely planet geeft al aan dat het een toevluchtsoord is voor hippies en veel Thaise toeristen omdat het er wat koeler is. Het was inderdaad erg druk en er werd veel gedronken, gerookt (wiet....), gekotst en geluierd. Een cheapo guesthouse hebben we gelukkig snel gevonden. Het amerikaanse stel naast ons zat er al een week en hield zich mooi aan de regels, zuipen, nekken, slapen, feesten en niets doen.
In de avond hebben we eens in een verfijnder restaurant gedineerd :). Een heerlijke chicken curry, Bananaflower salade en gebakken riviervis met acacia (de bloemen). Het smaakte voortreffelijk. De volgende dag hebben we voor een tweetal dagen een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Het werd een mooie tocht langs de rijstvelden, waterval(letje) en dorpjes. In de avond hebben we wat eten van de nightmarket op, o.a. gebakken kwarteleitjes en bananenroti, erg lekker!
De volgende dag zijn we vroeg op, mede dankzij de kotswekker, de buurman, om snel naar de Tha Pai hotspring te toeren. In de mist passeren we nog wat olifantenkampen om vervolgens na het omkleden in het heerlijke warme dampende water te liggen (max 15 min volgens het bordje). Daarna hebben we de toer weer voortgezet door de binnenlanden, langs een waterval en weer terug naar het centrum. We gaan nog even naar de local market, waar dus geen toerist is te zien. Er wordt weer van alles verkocht, de toppers zijn de gegrilde padden, gefrituurde kakkerlakken, sprinkhanen en meelwormen. We mochten ze alledrie even proeven, maar wij paste toch vriendelijk met een lachje toen we de gefrituurde grote meelworm op hadden. Niet slecht hoor, beetje zompige nootmassa, maar de kakkerlak van een 5 cm ging ons wat ver:).
De volgende dag maar eens vertrokken naar Chiang Rai. In deze grotere plaats hebben we twee dagen wat rondgelopen tussen de tempels en markten en genoten van lekker eten en ice coffees.
Van Chiang Rai vertrekken we weer rchting de bergen naar Ban Mae Salong. Op zo'n 1200 mtr dicht tegen de grens van Birma is het heerlijk vertoeven. Er wonen veel chinezen en er zijn vele bergstammen in de omliggende dorpjes te vinden. Het is er zeer heuvelachtig en het staat nu bekend om zijn theeplantages. Tot 1986 werd hier volop opium verbouwd. De tweede dag pakken we natuurlijk weer een scouter om te gaan toeren. Rich moest het deze keer doen met een semi-automatische scooter en dat was tocht wel even wennen dat schakelen op de stijle hellingen. Met wat horten en stoten en een keer verkeerd schakelen komen we aan bij de grootste theeplantage. Hier krijgen we een persoonlijke theeproefsessie. In de avond gaan we de Chineese Yunnan keuken eens proberen. Het wordt de varkenspoot, geroerbakte spinazie en een stoombroodje. De volgende dag is Rich voor vertrek naar Chiang Saen nog even de berg op gelopen naar de tempel om de zon op te zien komen. Om half zes in de ochtend, over de ochtend markt die net werd opgebouwd, in het donker met een zaklamp de trappen op naar de tempel. Het was een mooi gezicht! Helaas was onze Rich wel wat te vroeg de berg af, want halverwege kwam de zon pas echt goed door door de mist.
Op de weg naar Chaing Saen worden we in de bus vergezeld van een Belgisch echtpaar uit Turnhout! Sjef en Leen, die hun eigen site bijhouden van hilltribes over de gehele wereld. Het was lachen met onze buren. Onderweg had onze Rich ook weer een strakke actie...de sluetel van de lodge zat nog in zijn broek. De chauffeur van het local busje kon er hartelijk om lachen en regelde wel dat hij bij het Guesthouse terug kwam.

Chiang Saen, de stad in de golden triangle ligt aan de Mekong rivier. Rondom deze oude stad van de koning ligt een enome vesting, overwoekerd door practige bomen. Verder zijn er veel oude ruines van tempels. Het is drukke stad, veel handel en transport over de mekong met zijn vele longtail boten en er zijn maar weinig westerse toeristen. Op de BBQ's van de eetstallen op de nightmarket voor onze "deur" gaat weer van alles, gezouten vis, hersens, stukken vlees, etc. De tafeltjes met kleedjes worden uitgestalt op de kade en hebben zelfs een menukaart. Met een scooter zijn we de volgende dag naar de echte Golden triangle, Sop Ruak gereden, waar de Mekong de Ruak rivier kruist, het echte drie landen punt, Laos, Myanmar en Thailand. De enorme Gouden buddha van 16 meter hoog is een imposante verschijning. In hetzelfde plaatsje bezoeken we ook nog het opium House, een prachtige collectie aan pijpen, allerlei gewichtjes voor het wegen van opium, "hoofdkussens" en uitleg over de teelt, het roken, etc van opium. De dag daarop werd het weer tijd op te verkassen naar Chiang Khong, de plaats om over de Mekong naar Laos te gaan.
Chiang Khong is net als Chiang Sean een plaats direct aan de Mekong waar veel wordt verhandeld. We vinden weer een goedkoop guesthouse, helaas niet met uitzicht op het water, maar wel met lawaai van een waterzuiveringsinstallatie van het duurdere resort achter ons. De scouter toer leverde weer mooie plaatjes op van dorpen en mooie uitzichten over de Mekong. Laat in de middag hebben we nog samen met een Australier een heerlijke vis van de BBQ op. Deze gozert bleef wat plakken, maar de dag erop gingen we de grens over richting Laos en ging hij de andere kant kant op. De overtocht bij de grens verliep wel grappig in de kleine longtailboot, waarbij de tassen door het opspattende water behoorlijk nat werden. De bustocht richting Luang nam tha door het bergachtige gebied was erg mooi en zeer groen.
Afgelopen nacht in Luang nam tha heerlijk geslapen in een zacht bed en geen geluidsoverlast:)
Vanochtend heeft Rich eens wat anders voor ontbijt op. Een niet pittige Laose dikke soep van kleefrijst, groenten en kip:). Deze smaakte heerlijk, maar was zeer vullend. Na het ontbijt hebben we voor morgen een 2 daagse trekking door het Nationale Nam Tha forest naar een waterval geboekt. In de middag zijn we de omgeving weer eens gaan verkennen op de scooter. Score: heel veel stof , 2 stupa's op de heuvel een "baksteen fabriek" op houtgestookt vuur, nog meer stof, veel dorpjes en een mooie zonsondergang. Bij de tweede stupa, die nog in aanbouw was, kregen we persoonlijke begeleiding, omdt we de fee van 10.000 Kip voor de opbouw van de tempel netjes betaalde. Een klein vrouwke ging de sleutelbos halen om voor ons de deuren van de tempel van het slot halen. In de tempel werden we naar de bhuda begeleid en kregen we een oranje geluks polsbandje dat tijdens een gebed werd omgedaan. Nu moet het zeker goed komen met de trekking en ons verdere avontuur. De foto's volgen snel! Gr Rich en Margriet

• 03 December 2011 - 17:02

Dana:

Hallo beiden!
    Wat leuk om de verslagen te lezen!
    Jullie brakende buurman heeft hopenlijk niet dezelfde route als jullie ;)
    Fijne sinterklaas ook daar en nog veel plezier,
    Groetjes dana

• 04 December 2011 - 09:11

Marieke:

Zo, wat een belevenissen!! Leuk om jullie verhalen zo te lezen! Geniet er nog lekker van. Ik kijk al uit naar jullie nieuwe verhalen!

Xx Marieke

• 04 December 2011 - 09:25

Marja:

Wat een mooie verhalen! Geniet ervan!
    xx Marja

• 04 December 2011 - 13:42

Kees En Rina:

Hoi luitjes
    Eindelijk weer mogen genieten van jullie prachtige trip! Valt me wel tegen hoor, terwijl wij overal de fiets pakten lees ik gewoon scooter!! voor zulke sportieve lui!!! Jullie hebben gelijk hoor zo zie je ook meer kunt wat grotere afstanden afleggen. Jullie hebben het goed naar jullie zin lezen wij ga lekker door en laat ons af en toe meegenieten!!! Groetjes

• 06 December 2011 - 10:59

TurboBrabo:

Hoi Jelui,
    Proficiat: vanaf vandaag nog precies 100 dagen! Als goedmakertje op het lange wachten hebben jullie voor de volgers weer een prachtig uitgebreid verslag geschreven! Hebben jullie nog genoeg fotoruimte? Vanmorgen nog wat in je schoentje gevonden (behalve kruipgoed)? Kusss van ons.

• 06 December 2011 - 19:28

Cobi En Bertus:

Weer genoten van jullie reisverslag een belevenissen dat jullie meemaken. Ben voorzichtig met de scooter,vooral op slechte wegen, die zul je daar genoeg hebben.Vandaag jullie kaart ontvangen.Prachtige foto zeg.Zo te zien hebben jullie het prima zo met z,n tweetjes.
    Margriet die "Karin" kleding staat je prima hoor,we hadden het eerst niet in de gaten dat jij het was .
    Zaterdag hebben we met W.enK.met de kinderen Sint Nicolaas gevierd. Was heel gezellig. Er waren zelfs twee zwarte Pieten bij. Die waren erg aan het dollen met de kinderen.Jammer dat jullie er niet bij waren, hebben jullie natuurlijk wel gemist
    Nu luitjes geniet van jullie verdere reis,en we zien uit naar jullie verdere verslag,of het skypen, dat is ook fantastisch dat dat kan
    Heel veel groetes Pa en Ma xxxx

• 06 December 2011 - 22:27

Gerda:

weer een leuk verslag ben benieuwd naar t volgende over de jungletocht in Laos.De baard staat je goed Rich,ben benieuwd waar t eindigt!!!Margriet pas jij op met t drankje LAO,je weet wel dat ik alles zie met het skypen.
    hartelijk dank voor de mooie foto/kaart,kuss

• 07 December 2011 - 15:31

Hoi Daar:

Super wat is het belangrijkste het lekkere en vreemde eten of de natuuren de cultuur/mensen? Zo te lezen genieten jullie van alles evenveel. Wanneer skypen we een x dan kunnen jullie zien hoe groot Lucas en Sofie al zijn.

Groetjes Karin

• 09 December 2011 - 15:04

Ilse:

leuk om weer jullie verslag te lezen, al heb ik het allang opgegeven om alle plaatsnamen te plaatsen, ik hou het op Thailand, Laos, Vietman etc.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    groetjes Ilse

• 10 December 2011 - 08:49

Jan En Joy:

Hoi Margriet Richard,

Leuk reisverslag. Toch langer in Thailand gebleven dan een eerste instantie de bedoeling was? Zo te zien hebben jullie het goed naar jullie zin. Ben eigenlijk wel een beetje jaloers hehehehe. Maar goed, ik heb zelf ook een stukje Azië in huis. Maak er nog een hele mooie trip van en tot over een aantal maanden.

Groetjes,

Jan en Joy

• 22 Januari 2012 - 17:50

Mariolein:

Qua eten zitten jullie goed daar, zeg: de culinaire keuken is daar in ieder geval nog niet daar aangekomen (kakkerlakken, iiiieeeuuuw!)....Maar dapper dat jullie on scooter alles verkennen, zie je vast heel veel. En Margrietje, goed naar je moeder luisteren hoor: een zatte Margriet is voor niemand leuk hahahahaha (of juist wel ;) ). Geniet er nog van!